בריחת שתן אצל נשים

/
/
בריחת שתן אצל נשים
בריחת שתן היא אובדן שליטה בשלפוחית ​​השתן. שני הסוגים הנפוצים ביותר של בריחת שתן המשפיעים על נשים הם בריחת שתן בלחץ ובריחת שתן, הנקראת גם פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן. בריחת שתן משפיעה על פי שניים נשים מאשר גברים. ייתכן שהסיבה לכך היא שהריון, לידה וגיל המעבר עלולים להגדיל את הסיכוי לבריחת שתן. בריחת שתן אינה חלק נורמלי בהזדקנות, וניתן לטפל בה.

מהי בריחת שתן?

בריחת שתן היא אובדן שליטה בשלפוחית ​​השתן, או דליפת שתן.

שתן נוצר על ידי הכליות ונאגר בשלפוחית ​​השתן. בשלפוחית ​​השתן יש שרירים שמתהדקים כשצריך להטיל שתן. כאשר שרירי השלפוחית ​​מתהדקים, השתן נאלץ לצאת משלפוחית ​​השתן שלך דרך צינור הנקרא השופכה. במקביל, שרירי הסוגר סביב השופכה נרגעים כדי לשחרר את השתן מהגוף.

בריחת שתן יכולה להתרחש כאשר שרירי שלפוחית ​​השתן מתהדקים לפתע ושרירי הסוגר אינם חזקים מספיק כדי לסגור את השופכה. זה גורם לדחף פתאומי וחזק להטיל שתן שאולי לא תוכלי לשלוט בו. לחץ הנגרם מצחוק, התעטשות או פעילות גופנית עלול לגרום לך לדליפת שתן. בריחת שתן עלולה להתרחש גם אם יש בעיה בעצבים השולטים בשרירי שלפוחית ​​השתן והשופכה. בריחת שתן יכולה להיות דליפת כמות קטנה של שתן או שחרור שתן רב בבת אחת.

מי יכולה לסבול מבריחת שתן?

בריחת שתן משפיעה על פי שניים נשים מאשר גברים. הסיבה לכך היא שאירועי בריאות הרבייה הייחודיים לנשים, כמו הריון, לידה וגיל המעבר, משפיעים על שלפוחית ​​השתן, השופכה ושאר השרירים התומכים באיברים אלו.

בריחת שתן יכולה לקרות לנשים בכל גיל, אך היא שכיחה יותר בנשים מבוגרות. זה כנראה בגלל שינויים הורמונליים במהלך גיל המעבר. יותר מ-4 מתוך 10 נשים בנות 65 ומעלה סובלות מבריחת שתן.

מדוע בריחת שתן משפיעה על יותר נשים מאשר גברים?

לנשים יש אירועים בריאותיים ייחודיים, כגון הריון, לידה וגיל המעבר, שעלולים להשפיע על דרכי השתן והשרירים שמסביב. שרירי רצפת האגן התומכים בשלפוחית ​​השתן, השופכה, הרחם (הרחם) והמעיים עלולים להיחלש או להינזק. כאשר השרירים התומכים בדרכי השתן חלשים, השרירים בדרכי השתן חייבים לעבוד קשה יותר כדי להחזיק שתן עד שתהיה מוכן להטיל שתן. לחץ או לחץ נוסף זה על שלפוחית ​​השתן והשופכה עלול לגרום לבריחת שתן או לדליפה.

כמו כן, השופכה הנשית קצרה יותר מהשופכה הגברית. כל חולשה או נזק לשופכה אצל אישה נוטים יותר לגרום לבריחת שתן. הסיבה לכך היא שפחות שרירים מחזיקים את השתן עד שאתה מוכן להטיל שתן.

מהם סוגי בריחת שתן המשפיעים על נשים?

שני הסוגים הנפוצים ביותר של בריחת שתן בנשים הם:


בריחת שתן רגילה
זהו הסוג הנפוץ ביותר של בריחת שתן. זהו גם הסוג הנפוץ ביותר של בריחת שתן שמשפיעה על נשים צעירות יותר.

בריחת שתן כתוצאה ממאמץ
מתרחשת כאשר יש לחץ או לחץ על שלפוחית ​​השתן. בריחת שתן במאמץ יכולה להתרחש כאשר שרירי רצפת אגן חלשים מפעילים לחץ על שלפוחית ​​השתן והשופכה על ידי כך שהם גורמים להם לעבוד קשה יותר. עם בריחת שתן במאמץ, פעולות יומיומיות המשתמשות בשרירי רצפת האגן, כגון שיעול, התעטשות או צחוק, עלולות לגרום לך לדליפת שתן. גם תנועות פתאומיות ופעילות גופנית עלולים לגרום לך לדליפת שתן.

בריחת שתן דחופה.
עם בריחת שתן בדחיפות, דליפת שתן מתרחשת בדרך כלל לאחר דחף חזק ופתאומי להשתין ולפני שאתה יכול להגיע לשירותים. חלק מהנשים עם בריחת שתן מסוגלות להגיע בזמן לשירותים אך חשות דחף להטיל שתן יותר משמונה פעמים ביום. הן גם לא משתינות הרבה ברגע שהם מגיעות לשירותים. בריחת שתן דחופה נקראת לפעמים “פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן”. בריחת שתן בדחיפות שכיחה יותר בנשים מבוגרות.3

מהם התסמינים של בריחת שתן?

בריחת שתן אינה מחלה בפני עצמה. בריחת שתן היא סימפטום לבעיה בריאותית אחרת, לרוב שרירי רצפת אגן חלשים. בנוסף לבריחת שתן, לחלק מהנשים יש תסמינים נוספים במתן שתן:

  • לחץ או עוויתות באזור האגן הגורמים לדחף חזק להשתין.
  • הליכה לשירותים יותר מהרגיל (יותר משמונה פעמים ביום או יותר מפעמיים בלילה)
  • מתן שתן בזמן שינה (הרטבת לילה)

מה גורם לבריחת שתן?

בריחת שתן נגרמת בדרך כלל מבעיות בשרירים ובעצבים המסייעים לשלפוחית ​​השתן להחזיק או להעביר שתן. אירועים בריאותיים מסוימים ייחודיים לנשים, כגון הריון, לידה וגיל המעבר, עלולים לגרום לבעיות בשרירים ובעצבים אלו.

גורמים אחרים לבריחת שתן כוללים:

משקל עודף
עודף משקל מפעיל לחץ על שלפוחית ​​השתן, מה שעלול להחליש את השרירים

זמן
שלפוחית ​​שתן חלשה לא יכולה להחזיק כל כך הרבה שתן.

עצירות
בעיות בשליטה בשלפוחית ​​השתן יכולות לקרות לאנשים עם עצירות ארוכת טווח (כרונית). עצירות, או התאמצות ליציאות, יכולה להפעיל לחץ או לחץ על שלפוחית ​​השתן ושרירי רצפת האגן. זה מחליש את השרירים ועלול לגרום לבריחת שתן או לדליפה.

נזק לעצבים
עצבים פגומים עלולים לשלוח אותות לשלפוחית ​​השתן בזמן הלא נכון או בכלל לא. לידה ובעיות בריאות כמו סוכרת וטרשת נפוצה עלולות לגרום לנזק עצבי בשלפוחית ​​השתן, השופכה או שרירי רצפת האגן.

כִּירוּרגִיָה
כל ניתוח המערב את איברי הרבייה של האישה, כגון כריתת רחם, עלול לפגוע בשרירי רצפת האגן התומכים, במיוחד אם הרחם מוסר. אם שרירי רצפת האגן נפגעים, ייתכן ששרירי שלפוחית ​​השתן של האישה לא יפעלו כמו שצריך. זה יכול לגרום לבריחת שתן.

לפעמים בריחת שתן נמשכת רק לזמן קצר ומתרחשת בגלל סיבות אחרות, כמו:

תרופות מסוימות
בריחת שתן עלולה להיות תופעת לוואי של תרופות כגון משתנים (“כדורי מים” המשמשים לטיפול באי ספיקת לב, שחמת כבד, יתר לחץ דם ומחלות כליה מסוימות). בריחת שתן חולפת לעתים קרובות כאשר אתה מפסיק לקחת את התרופה.

קָפֵאִין
משקאות עם קפאין יכולים לגרום לשלפוחית ​​השתן להתמלא במהירות, מה שעלול לגרום לך לדליפת שתן. מחקרים מצביעים על כך שנשים ששותות יותר משתי כוסות משקאות עם קפאין ביום עשויות להיות בסבירות גבוהה יותר לסבול מבעיות עם בריחת שתן. הגבלת קפאין עשויה לעזור עם בריחת שתן מכיוון שיש פחות עומס על שלפוחית ​​השתן.

הַדבָּקָה
זיהומים בדרכי השתן ושלפוחית ​​השתן עלולים לגרום לבריחת שתן לזמן קצר. השליטה בשלפוחית ​​השתן חוזרת לעתים קרובות כאשר הזיהום חולף.

כיצד הריון יכול לגרום לבריחת שתן?

לא פחות מ-4 מתוך 10 נשים סובלות מבריחת שתן במהלך ההיריון, כשהתינוק שטרם נולד גדל, הוא או היא דוחפים למטה את שרירי השלפוחית, השופכה ורצפת האגן. לאורך זמן, לחץ זה עלול להחליש את שרירי רצפת האגן ולהוביל לדליפות או בעיות במתן שתן.

רוב הבעיות בשליטה בשלפוחית ​​השתן במהלך ההריון חולפות לאחר הלידה כאשר לשרירים היה זמן להחלים. אם את עדיין סובלת מבעיות בשלפוחית ​​השתן 6 שבועות לאחר הלידה, דברי עם הרופא, האחות או המיילדת שלך.

כיצד לידה יכולה לגרום לבריחת שתן?

בעיות במהלך הצירים והלידה, במיוחד לידה נרתיקית, עלולות להחליש את שרירי רצפת האגן ולפגוע בעצבים השולטים בשלפוחית ​​השתן. רוב הבעיות בשליטה בשלפוחית ​​השתן המתרחשות כתוצאה מהלידה חולפות לאחר שלשרירים היה זמן להחלים. אם את עדיין סובלת מבעיות בשלפוחית ​​השתן 6 שבועות לאחר הלידה, דברי עם הרופא, האחות או המיילדת שלך.

כיצד גיל המעבר יכול לגרום לבריחת שתן?

לחלק מהנשים יש בעיות בשליטה בשלפוחית ​​השתן לאחר שהן מפסיקות לקבל מחזור. חוקרים חושבים שרמות נמוכות של הורמון האסטרוגן לאחר גיל המעבר עלולות להחליש את השופכה.

כמו כן, כמו כל השרירים, שרירי השלפוחית ​​והשופכה מאבדים חלק מכוחם ככל שמתבגרים.

כיצד מאבחנים בריחת שתן?

הרופא או האחות שלך ישאלו אותך לגבי הסימפטומים שלך וההיסטוריה הרפואית שלך, כולל:

  • באיזו תדירות את מרוקנת את שלפוחית ​​השתן?
  • איך ומתי בורח לך שתן?
  • כמה שתן בורח לך?
  • אילו תרופות את לוקחת?
  • אם היית פעם בהריון, איך הייתה חווית הצירים והלידה שלך?

הרופא או האחות שלך יבצעו בדיקה גופנית כדי לחפש סימנים לבעיות בריאות שעלולות לגרום לבריחת שתן.

הרופא או האחות שלך עשויים גם לעשות בדיקות אחרות כגון:

  • בדיקת שתן. לאחר שתשתן לתוך כוס, הרופא או האחות ישלחו את השתן שלך למעבדה. במעבדה, השתן שלך ייבדק עבור זיהום או גורמים אחרים לבריחת שתן.
  • אולטרסאונד. הרופא שלך ישתמש בשרביט אולטרסאונד בצד החיצוני של הבטן שלך כדי לצלם תמונות של הכליות, שלפוחית ​​השתן והשופכה. הרופא שלך יחפש כל דבר חריג שעלול לגרום לבריחת שתן.
  • בדיקת לחץ שלפוחית ​​השתן.
  • סטוסקופיה. הרופא שלך מחדיר צינור דק עם מצלמה זעירה לתוך השופכה ושלפוחית ​​השתן כדי לחפש רקמה פגומה. בהתאם לסוג הציסטוסקופיה שאתה צריך, הרופא שלך עשוי להשתמש בתרופה כדי להרדים את העור ואת איברי השתן שלך בזמן ערות או בהרדמה מלאה.
  • אורודינמיקה. הרופא שלך מחדיר צינור דק לשלפוחית ​​השתן שלך וממלא את השלפוחית ​​שלך במים. זה מאפשר לרופא שלך למדוד את הלחץ בשלפוחית ​​השתן שלך כדי לראות כמה נוזלים שלפוחית ​​השתן שלך יכולה להכיל.

הרופא או האחות שלך עשויים לבקש ממך לנהל יומן במשך 2 עד 3 ימים כדי לעקוב אחר מתי אתה מרוקן שלפוחית ​​השתן או דליפת שתן. היומן עשוי לעזור לרופא או לאחות שלך לראות דפוסים בבריחת שתן שנותנים רמזים לגבי הגורם האפשרי והטיפולים שעשויים לעבוד עבורך.

כיצד מטפלים בבריחת שתן?

את והרופא או האחות שלך תעבדו יחד כדי ליצור תוכנית טיפול. את יכולה להתחיל עם צעדים שאפשר לנקוט בבית. אם הצעדים הללו אינם משפרים את הסימפטומים שלך, הרופא או האחות שלך עשויים להמליץ ​​על טיפולים אחרים, תלוי אם יש לך בריחת שתן במאמץ או בריחת שתן בדחיפות או שניהם.

היו סבלניים בזמן שאתם עובדים עם הרופא או האחות על תוכנית טיפול. זה עשוי לקחת חודש או יותר עד שטיפולים שונים יתחילו לפעול.

אילו צעדים אוכל לנקוט בבית לטיפול בבריחת שתן?

הרופא או האחות שלך עשויים להציע כמה דברים שאתה יכול לעשות בבית כדי לעזור בטיפול בבריחת שתן. יש אנשים שלא חושבים שפעולות פשוטות כאלה יכולות לטפל בבריחת שתן. אבל עבור נשים רבות, השלבים הללו גורמים לבריחת שתן להיעלם לחלוטין, או לעזור לדלוף פחות שתן.
שלבים אלה עשויים לכלול:

תרגילי קיגל
אם יש לך בריחת שתן, תרגילי קיגל לחיזוק שרירי רצפת האגן עשויים לעזור. לחלק מהנשים יש תסמיני שתן מכיוון ששרירי רצפת האגן תמיד מתוחים. במצב זה, תרגילי קיגל לא יעזרו לתסמיני השתן ועלולים לגרום לבעיות נוספות. שוחחי עם הרופא או האחות שלך על תסמיני השתן שלך לפני שתבצעי תרגילי קיגל.

אימון שלפוחית ​​השתן
את יכולה לעזור לשלוט על פעילות יתר של שלפוחית ​​השתן או דחף בריחת שתן על ידי הליכה לשירותים בזמנים קבועים. התחילי במעקב אחר התדירות שבה את הולכת לשירותים בכל יום ביומן מסודר. לאחר מכן הוסיפי באיטיות כ-15 דקות בין ביקור בשירותים. הקפידי על ללכת לשירותים בכל פעם, גם אם את לא מרגישה דחף ללכת. על ידי הגדלה הדרגתית של משך הזמן בין ביקורים, שלפוחית ​​השתן שלך לומדת להחזיק יותר שתן לפני שהיא מאותתת על הצורך ללכת שוב.

לרזות
משקל נוסף מפעיל יותר לחץ על שלפוחית ​​השתן והשרירים הסמוכים, מה שעלול להוביל לבעיות בשליטה בשלפוחית ​​השתן. אם יש לך עודף משקל, הרופא או האחות שלך יכולים לעזור לך ליצור תוכנית לירידה במשקל על ידי בחירת מזונות בריאים ופעילות גופנית סדירה. הרופא או האחות שלך עשויים להפנות אותך לדיאטנית או פיזיותרפיסט כדי ליצור תוכנית אכילה ופעילות גופנית בריאה.

שינוי הרגלי האכילה שלך
משקאות עם קפאין, גז (כמו משקאות מוגזים) או אלכוהול עלולים להחמיר את דליפת שלפוחית ​​השתן או בריחת שתן. הרופא שלך עשוי להציע לך להפסיק לשתות את המשקאות הללו לזמן מה כדי לראות אם זה עוזר.

להפסיק לעשן
עישון יכול להחמיר בעיות בריאותיות רבות, כולל בריחת שתן.

טיפול בעצירות
הרופא שלך עשוי להמליץ ​​לך לאכול יותר סיבים, מכיוון שעצירות עלולה להחמיר את בריחת השתן. אכילת מזונות עם הרבה סיבים תזונתיים יכולה לגרום לך פחות לעצירות.

האם עלי לשתות פחות מים או נוזלים אחרים אם יש לי בריחת שתן?

לא. אנשים רבים עם בריחת שתן חושבים שהם צריכים לשתות פחות כדי להפחית את כמות השתן שדולפת החוצה. אבל אנחנו צריכים נוזלים, במיוחד מים, לבריאות טובה. (אבל אלכוהול וקפאין יכולים לגרות או להלחיץ ​​את שלפוחית ​​השתן ולהחמיר את בריחת השתן.)

נשים זקוקות לבערך 11 כוסות של נוזלים ביום ממזון ומשקאות (מקור) . צריכת מספיק נוזלים עוזרת לשמור על בריאות הכליות ושלפוחית ​​השתן, מונעת דלקות בדרכי השתן ומונעת עצירות, שעלולה להחמיר את בריחת השתן.

לאחר גיל 60, אנשים נוטים פחות לקבל מספיק מים, מה שמעמיד אותם בסיכון להתייבשות ולמצבים המחמירים את בריחת השתן.

כיצד ניתן למנוע בריחת שתן?

למרות שלא תמיד תוכל למנוע בריחת שתן, תוכלי לנקוט בצעדים להורדת הסיכון שלך:

  • תרגילי קיגל מדי יום, במיוחד במהלך ההריון ולאחר שיחה עם הרופא, האחות או המיילדת שלך.
  • להגיע או להישאר במשקל בריא.
  • אכילת מזונות עם סיבים תזונתיים כדי לסייע במניעת עצירות.

 

חיתול ישיר הינה חברה מובילה וותיקה בישראל שיווק מוצרי ספיגה וחיתולים למבוגרים.
לייעוץ מקצועי, פנו אלינו עוד היום בטלפון 1-700-700-218 או שתשאירו פרטים באתר.
בחיתול ישיר אנו קשובים לצרכים ולרצונות שלכם ומשתדלים לעשות למענכם הכל – באהבה!

*התכנים המופעים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע ובשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית. התכנים המופעים באתר נועדו להרחבת הידע האישי של המשתמשים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה. בכל מקרה יש לפנות לקבלת חוות דעת של רופא מוסמך לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי כלשהו.

התכנים שבאתר, כראוי לתכנים בתחומי הרפואה, הנם תלויים בנסיבותיו ובעובדותיו של כל מקרה, ולכן יש להתייחס אליהם במידת הזהירות הנדרשת.

מוצרים נוספים שיכולים לעניין אתכם >

פתח צ׳אט
צריכים עזרה?
היי,
איך נוכל לעזור לך?